Börjar kännas lite som hemma..

Vi har nu befunnit oss i New Delhi i 3,5 dagar, men det känns som så mycket längre! Abraham och alla de andra på TFG tar så väl hand om oss så jag känner mig redan lite hemma här, även fast jag ännu inte hunnit se så mycket av staden – dagarna har varit fulla av besök på kontoret, cellgrupps-möten, bröllop och shopping. Igår blev det en lång heldag på en närliggande mall där jag fick inhandla indiska kläder för att passa bättre in på kontoret, kyrkan och då jag ska besöka de olika projekten.
Kurta (typ indisk tunika), salwar/leggings och sjal är numera min standard.
Introduktionen till organisationen och dess projekt har påbörjats lite smått och som jag skrev tidigare imponeras jag av det arbete de bedriver här! Min handledare är stålmannen bakom TFG och allt arbete utmynnar från denna eldsjäls vision för ca. 12 år sedan. Enligt honom finns det över 1600 slumområden i Delhi, där 80% är drabbade av tuberkulos och 60% lider av astma för att nämna några exempel. Det är främst i dessa områden som TFG är verksamma med deras motto ”To ensure smile on every face”. Det verkar vara ett otroligt helhetstänk genom varje projekt, t.ex. där SHG-self-help-groups används för att starta upp mikro-krediter samtidigt som dessa SHG:s sprider kunskap om kvinnors rättigheter, hälsa och mycket mer – områden som samtidigt vävs in i andra projekt. Dessa grupper av kvinnor i slummen har lyckats så bra att det snart ska registreras en helt egen mikro-kredit bank!

Mina resekamrater Annika, Charlotte och Noomi på TFG:s kontor.

Idag har jag mött Satyajit och Suresh som driver AAP-Aids Awareness Programme. Ett program som startades i juli för att sprida kunskap om HIV/AIDS och hur man kan förebygga samt behandla detta. Jättespännande program där de fokuserar på fyra särskilt utsatta grupper; FSW-female sex workers, IDU-injective drug users, MSM-male having sex with males och; transsexuella. De når ut med kunskap och information genom bl.a. gatuteatrar, radioprogram, ungdomsträffar och dörr-till-dörr aktiviteter. Ett projekt med en bredd av aktiviteter för att nå riktigt många människor och som kommer vara spännande att få besöka framöver! 

Informationsblad som delas ut genom AAP.

Indien har en uppskattad HIV prevalens på 0.3%, vilket i sig kanske inte låter särskilt hög, men med Indiens enorma population innebär detta att 2.4 miljoner människor lever med HIV här och ca. 172 000 människor dör varje år till följd av AIDS – projekt som AAP är livsviktiga!
(källa: UNAIDS)

Lämna en kommentar